Lang paasweekend - Reisverslag uit San Ramon, Verenigde Staten van Janneke Dijk - WaarBenJij.nu Lang paasweekend - Reisverslag uit San Ramon, Verenigde Staten van Janneke Dijk - WaarBenJij.nu

Lang paasweekend

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Janneke

16 April 2009 | Verenigde Staten, San Ramon

Lieve allemaal,
Tom en Nirea hebben spring break en dat betekend voor mij een lange werkweek. Gelukkig zijn er genoeg leuke dingen te doen met de kids dus is het ook wel een hele gezellige week. Nadeel is alleen dat ik mijn dagelijkse skype momenten en telefoontjes naar Nederland een week moet missen. Met Tom en Nirea gaat het heel goed. Het is heerlijk om met ze op stap te gaan en met ze te kletsen. Steeds vaker hoor ik ze opmerkingen en grapjes maken die ze overduidelijk van hun au pair hebben overgenomen. Iedere avond zet ik koffie en dat noem ik dan een ‘bakkie pleur zetten’. Van de week zei Nirea ineens ‘even een bakkie pleur zetten’ :). Mmmm, laat ik dat maar zien als uitbreiding van de Nederlandse vocabulaire…..

Foto’s van deze week zijn te vinden op http://picasaweb.google.nl/jannekeannettevandijk/AprilWeek2#

Vrijdag 10 april
Vandaag ben ik lekker vrij. Renee is vrij van haar werk en gaat met Tom en Nirea op stap. Ik kon lekker uitslapen en daar heb ik vanzelfsprekend gebruik van gemaakt. Rond een uur of een heeft Renee me bij het BART station afgezet en reed ik richting Rockridge met de trein. Dat is vlakbij Martha. Ik was nog veel te vroeg, Martha was pas om twee uur klaar met werken en kon me om half drie bij het station ophalen. Ik heb een uurtje langs de winkels gelopen en om half drie stond Martha klaar. We reden samen naar San Francisco. Martha wilde graag naar Twin Peaks. Dat is een uitzichtpunt over de stad. We reden door stukken van de stad waar we nog nooit waren geweest en belandden uiteindelijk op het hoogste punt van de stad. We konden over de stad heen kijken maar ook over andere stukken van de Bay Area, dit was zeker de moeite waard. Vervolgens reden we na een klopjacht naar een Starbucks naar Ocean Beach. Om half zes hadden we met Mandy en haar zusje afgesproken bij het Cliffhouse. Dat is een restaurant dat op de (de naam zegt het al) klif is gebouwd aan Ocean Beach. Om ons halfjarig jubileum te vieren, wilden we dit keer een speciaal restaurant bezoeken en the Cliffhouse is daar uitermate goed voor geschikt. Na een korte wandeling aan het strand, waaiden Martha en ik alvast naar binnen. Mandy en haar zusje waren er nog niet, maar wij wilden toch wel graag naar binnen aangezien er een bijzonder stevige bries stond aan het strand. Na een tijdje kwamen Mandy en haar zusje, leuk om kennis te maken met haar! We hebben heerlijk gegeten. Vervolgens reden we naar het huis van Mandy, daar keken we onderuitgezakt op de bank een goede film (Secret life of bees) Natuurlijk hebben we ook even gebruik gemaakt van de jacuzzi.

Zaterdag 11 april
Iedereen was redelijk vroeg wakker, we stonden te springen voor het paasontbijtje! Ik had brownies gebakken voor de gelegenheid. Na het ontbijt vertrokken we met de auto naar Fishermans Wharf. Als insider (zo mag ik me inmiddels hopelijk wel noemen) wist ik een parkeerplaats waar je anderhalf uur gratis kon parkeren. Het parkeren wordt steeds duurder aangezien het toeristenseizoen weer op gang begint te komen. Mandy wilde met haar zusje even langs Fishermans Wharf zodat Lindsey wat souvenirs in kon slaan. Hoe vaak je ook over Fishermans Wharf en Pier 39 loopt, het blijft een gezellig stukje van de stad. Natuurlijk is het erg toeristisch en altijd druk maar de muzikanten, straatartiesten en ja, zelfs de zwervers verzorgen keer op keer een bijzondere sfeer. Na een paar uurtjes shoppen, reed ik samen met Martha naar huis. Ze zette me weer keurig af bij het station en ik vervolgde mijn reis naar San Ramon. Robert kwam me ophalen met de kids en zo was ik weer thuis. Renee had lekker gekookt en na het eten hebben we een film gekeken. De Ghirardelli paaseitjes werden uit de kast getrokken en met een lekker wijntje erbij was het een heerlijk avondje.

Zondag 12 april
Eerste paasdag. Daar moeten we een bijzondere dag van maken. Robert en Renee hadden bedacht om te picknicken aan de haven van Berkeley. Met een koelbox vol lekkere dingen reden we naar Berkeley. Ik had me tussen de kinderzitjes op de achtergrond gewurmt en zo was de auto ramvol. We zochten een goed plekje aan de Marina waar we lekker konden zitten om te picknicken. Grappig is dat in veel parken, speeltuinen en picknickplaatsen barbecues zijn te vinden. Veel mensen in California brengen hun tijd door bij de barbecue. De mannen bemoeien zich met de steaks, de vrouwen brengen elkaar op de hoogte van de sappige roddels en de kinderen vermaken zich wel. Na een paar aangename uurtjes aan de haven, reden we verder de bergen van Berkeley in. We gingen wandelen. Aangezien deze bergen niet makkelijk te bewandelen zijn voor korte kinderbeentjes, keerde Robert eerder om met Tom en Nirea om een tochtje met een treintje te maken. Renee en ik liepen door en dat was zeker de moeite waard! De wandeling was behoorlijk pittig, maar je werd beloond met de meest prachtige uitzichten over de hele Bay Area. Na een fikse wandeling hadden we de calorieën van de Ghirardelli paaseitjes er afgelopen en haalden we nog een Starbucks op weg naar huis. Zoals gepland, waren de kinderen onderweg in slaap gevallen en stapten Renee en ik thuis uit de auto. Robert reedt nog even een rondje met de slapende kinderen achterin zodat wij de paaseieren in de tuin konden verstoppen. Toen Tom, Nirea en Robert thuiskwamen mochten de kids de tuin in omdat de paashaas was geweest!
Na een dag vol ondernemingen namen we een borreltje en met dat wijntje, kwam de man met de hamer langs bij Janneke. Ik besloot nog even in actie te komen voordat ik helemaal in slaap zou vallen en wandelde nog even de berg op en af. Toen ik thuis kwam, stond de barbecue aan en aten we lam van de barbecue. Een perfecte paasmaaltijd (zolang je maar niet moralistisch nadenkt over wat je eet) na een gezellige paasdag.

Maandag 13 april
Dag éen van de vakantie. Mijn hoofd zit vol met ideeën voor deze week. Vandaag wilde ik naar Mount Diablo met de auto. In december en februari lag er een paar keer sneeuw op de berg. Ik had al een paar keer aan Tom en Nirea beloofd om naar boven te rijden en dit was de perfecte dag daarvoor. Ik nam spullen voor een picknick mee en wilde graag op de berg picknicken. Toen we eenmaal de berg opreden, kwam er geen einde aan de weg; allemaal smalle weggetjes met haarspeldbochtjes. Na verloop van tijd hadden we nog steeds geen plek om te picknicken. Stoppen op een parkeerplaats langs de weg vond ik niet zo’n strak plan aangezien Tom en Nirea ontzettend benieuwd zijn naar ‘wat er over de rand’ te zien is. Halverwege ben ik maar weer omgedraaid en ben ik naar Danville gereden. Daar hebben we in een shopping centre (waar ik vorige week met Renee was) een tafeltje gezocht voor de picknick. In dit complex was een speeltuin en talloze kleine vijvertjes met eenden en kuikentjes. Dit was een luxe picknick aangezien er lounge banken stonden. Na de picknick vertrokken we naar de volgende speeltuin. Deze had ik vorige week ontdekt en is SUPER groot! Een waar paradijs voor de kinderen. Ik vermaakte me met een paar tijdschriften en Tom en Nirea waren heerlijk aan het spelen.
’s Avonds ging ik na een lichte avondmaaltijd lopend(!!!!) naar de sportschool. Aangezien ik deze week niet naar de gym kan, heb ik besloten om een aantal avonden te gaan. Dat ik dat nog niet eerder heb gedaan is me een waar raadsel. Dit was mijn beste work out sinds ik hier ben. Ik zat boordevol energie en ik hield het met gemak anderhalf uur uit om vervolgens weer de berg op te wandelen terug naar huis. Voor herhaling vatbaar.

Dinsdag 14 april
Mijn eerste autoloze dag met de kinderen. De auto moest naar de garage voor de grote beurt en dus moest ik me in de buurt vermaken. ’s Ochtends ben ik met Tom en Nirea de berg afgewandeld. Beneden hebben we bij de Starbucks gedronken en de kinderen mochten uiteraard ook een kids Starbucks (hot chocolate) omdat het vakantie is. De terugweg (de berg op) verliep echter wat moeizamer. Nirea keek voor zich en zag die ellendige berg, ze begon onderaan de berg al te mopperen. Afleiding is op dat moment het beste medicijn en zo liep ik zingend voorop (‘k heb een tante in Marokko en die komt! Hiep hoi) Halverwege de berg stopte ik even en liet ik Tom en Nirea even achterom kijken. Zo ver waren ze al gekomen zonder dat ze het doorhadden! Een vreugdedansje van trots en opluchting werd gemaakt en zo konden we verder met de tocht. ‘In Holland staat een huis’ en ‘Een Nederlandse Amerikaan’ passeerden ook de revue en eenmaal boven waren de kids in een jubelstemming. We zagen onderweg een paar keer een bus voorbij rijden en zo kwam ik met het briljante plan om na de lunch een ritje te maken met de bus. Na de lunch stonden we keurig op tijd klaar bij de bushalte. Na vijf minuten kwam de bus niet, na tien minuten nog niet en zo stonden we drie kwartier te wachten! Om de tijd te doden deden we ‘ik zie, ik zie wat jij niet ziet’ vertelde ik verhaaltjes en toen was mijn inspiratie op en begonnen Tom en Nirea te mopperen. Ze wilden naar huis. Ik waarschuwde dat als we nu zouden gaan, we hoogst waarschijnlijk de bus net voorbij zouden zien gaan. Dat maakte ze niet uit. En ja hoor, toen we net de stoplichten waren overgestoken, reed daar dan EINDELIJK de bus voorbij. GRRRRRRRRRR. De rest van de middag hebben de kids lekker gespeeld. ’s Avonds ben ik weer voor een ‘power work out’ naar de sportschool gewandeld.

Woensdag 15 april
Na het ontbijt reed ik met de kids weer naar de speeltuin in Danville waar ze zich een paar uur hebben vermaakt. Na de lunch had Nirea ballet en ging ik met Tom het park in. Ik had mijn sportkleren aan en Tom zijn fiets meegenomen. Tom ging op de fiets en ik ging hardlopen naast Tom. Hij kletste en kletste en ik rende me rot. Na 25 minuten was ik kapot en vond ik het wel welletjes. We hadden beide onze beweging voor de dag gehad en het werd langzamerhand tijd om Nirea op te halen. Gelukkig was Tom het met me eens en kreeg ik hem zonder moeite mee naar de balletschool. De rest van de middag bestond uit ons wekelijkse uitje naar de bibliotheek en knutselen. Iedere week haal ik twee Engelse prentenboeken en lees die iedere dag voor. Tijdens het lezen mogen de kinderen alleen nog maar Engels spreken. Aangezien er nog wel het een en ander verbeterd kan worden aan de Engelse taal van Tom en Nirea heb ik een klein ‘handelingsplan’ opgesteld voor de kids. Ze gaan met sprongen vooruit. Grappig is dat de kinderen soms de Engelse en Nederlandse taal door elkaar halen en dat ze uitspraken doen als; ‘het is hier opgemesst (messed up) we pretenden dat… (we’re pretending) en nog talloze andere grappige dingen die een grote glimlach op mijn gezicht toveren.
Na het eten ben ik naar de Target gereden om het een en ander in te slaan. Woensdagavond is normaal gesproken mijn babysit avond, maar omdat ik deze week een lange werkweek heb, is Renee gewoon thuis.

Donderdag 16 april
Vandaag helaas geen bezoekje aan de Chinees. Martha en ik hebben besloten dat een avondje uit te stellen aangezien er morgen een film in premiere gaat die we graag willen zien. We doen dan het bezoekje aan de Chinees en de film op één avond, samen met Mandy.
Toch hoef ik Martha vandaag niet te missen want we hebben een playdate opgezet voor de kids (stiekem voor onszelf). We gaan vandaag allebei met de kids naar de dierentuin, waar we elkaar zullen ontmoeten. Vanavond drink ik even koffie met Ana en haal ik daarna Robert van het vliegveld. Hij is een dag naar Dallas geweest en komt vanavond weer aan in San Francisco.

Dit was het weer voor deze week.Volgende week zal ik beter mijn best doen om jullie een gezellig verhaal te bezorgen. Deze week had ik last van een ‘writers block’ en ook wat tijdgebrek…. Toch blijf ik consequent mijn dagboek bijhouden zodat ik aan het eind van dit jaar nog eens terug kan lezen wat ik allemaal heb gedaan. Vergeet niet om een reactie achter te laten! ;-) Tot volgende week!
Liefs Janneke


  • 16 April 2009 - 16:37

    Marlis:

    Zeg HEE...Ik vergeet niet om 'm berichtje achter te laten hoor! Leuk Pasen heb je toch nog gehad! En wat een gave foto's, super uitzicht! Je waait bijna uit je hemd;)..Hoop dat ik je next week weer spreek! Enjoy the Spring Break!

    Dikke kus

  • 16 April 2009 - 17:29

    Frank:

    Nou nou wat een verhaal weer zeg! Volgens mij valt het wel mee met je writers block. Veel plezier weer en we spreken elkaar wel weer. Ik ga effe een bakkie pleur zetten !! :-) groeten Frank

  • 16 April 2009 - 19:24

    Veronique:

    Ik weet niet wat voor verhaal ik ga lezen als je "writers block" weer opgeheven is.... Gewoon zoals elke week was het weer super leuk om te lezen! En prachtige foto's!
    Maar nu heb ik een writers block, want ik weet eigenlijk niet wat ik moet schrijven. Dus dan bij deze gewoon de groeten van de van hamersveldjes uit Hoogland!

  • 16 April 2009 - 19:32

    Kees:

    Indeed, writersblock ? ? De groep 8 Brinkers zijn op kamp. Zal ik je voor volgend jaar gelijk maar opgeven bij Gert ? Ik zit even op school na het studieclubje in Utrecht. Thuis na een blikseminslag 1e paasdag om 2.15 u. geen signaal. Veel schade. Kabel voor het huis weggesmolten. Dat wordt een nieuwe kabel ingraven. De graafmachine komt pas over twee weken. Fijn !
    M'n zoon rijdt morgen naar New Orleans. 14 uurtjes of zo. Fijn !

  • 17 April 2009 - 22:40

    Mandy:

    Deze week heb je zonder twijfel de au pair award voor creativiteit en gezelligheid gewonnen!
    Liefs en tot zo ;)

  • 18 April 2009 - 08:59

    Wim En Ria:

    Ha die Janneke,

    Je creatieve brein heeft volgens mij overuren gedraaid de afgelopen week en met het schrijven is ook niets mis hoor. Je bakkie pleur brengt me op het idee om hier ook maar even wat mee te doen (10.30u)om zo mijn activiteit weer even op te schroeven na een late dienst van gisteravond(echt laat) de n8-dienst was vergeten dat ze moest werken en kwam pas rond 23.30u op dagen na een aantal telefoontjes en konden we eindelijk om 23.45 naar huis.Fijn weekend en tot de volgende keer. Groetjes en knuffel vanuit de Evertsenlaan. Daag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • 18 April 2009 - 17:27

    Mams:

    Ha meisje, dit is voor het eerst dat we geen telefonisch contact hebben gehad en ik nu pas aan de weet kom wat je weer allemaal hebt gedaan. Zoals je weet leefden we een paar dagen in een pc-loos tijdperk, en dat is echt niet leuk. De foto's onderstrepen je verhaal, en ik begrijp eerlijk gezegd niets van "writers block", mis ik in de vorige afleveringen een lap tekst.... Goed weekend, liefs

  • 19 April 2009 - 01:37

    :) Martha:

    Jaaaahoor! hier ook een berichtje van mij! Ik had het inderdaad niet gelezen! Ik kom nog even zeggen dat ik het heel gezellig vond, do en vrijdag. En natuurlijk vandaag ook! Morgen lekker chillen met de billen in Half Moon Bay! Komt helemaal. En ook ik heb niets van je writers block gemerkt hoor!!! T was een leuk verhaaltje om te lezen. En die fotos zijn ook erg leuk geworden :) Mooi plekje!

    Ik zie je morgen weer. NEEM JE DUIKBRIL MEE!

    x(L)

  • 19 April 2009 - 14:24

    Annemijn:

    He Jans..
    Nou ik heb gelukkig je site weer gevonden en het plezier gehad dat ik 3weken! achter elkaar heb gelezen..
    Wat een geweldig uitzicht op de foto´s!!

    x

  • 21 April 2009 - 08:27

    Mariel:

    lieverd een hele dikke knuffel! wat heerlijk dat je zo geniet!!
    tot bels he!

    liefs Marietje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Op maandag 6 oktober gaat het dan eindelijk gebeuren; mijn arrival in New York City. Na vier dagen orientatie voor het Au Pair Program en bezoekjes aan de stad, vlieg ik verder richting de Bay Area bij San Fransisco. San Ramon zal voor een jaar mijn thuis worden. Hier ga ik werken, shoppen, studeren, reizen en deel uitmaken van The American Way of Living! Om het thuisfront op de hoogte te houden van mijn belevenissen en avonturen zal ik regelmatig een berichtje plaatsen op deze site. Vergeet vooral niet om mij op de hoogte te houden van jullie belevenissen!

Actief sinds 08 Sept. 2008
Verslag gelezen: 132
Totaal aantal bezoekers 69578

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2008 - 05 November 2009

Au Pair In America

Landen bezocht: