Boston - Reisverslag uit San Ramon, Verenigde Staten van Janneke Dijk - WaarBenJij.nu Boston - Reisverslag uit San Ramon, Verenigde Staten van Janneke Dijk - WaarBenJij.nu

Boston

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Janneke

27 Oktober 2009 | Verenigde Staten, San Ramon

Lieve allemaal,
Ons eerste deel van onze tour aan de oostkust zit er al op. De afgelopen dagen hebben we Boston en omgeving bezocht. Aan deze kant van de Verenigde staten ligt een hoop geschiedenis. Hier werd de eerste stad gesticht; Jamestown. De rest is geschiedenis. De afgelopen dagen heb ik veel geleerd over de oorsprong van de Verenigde Staten. In het voorjaar heb ik een cursus American Studies gevolgd waar al ik al veel over de geschiedenis van de Verenigde Staten leerde. Nu we hier rondtoeren blijft het allemaal beter hangen. Have fun!
Voor foto’s:

Vrijdag 23 oktober
Door het tijdsverschil met Hawaii (zes uur) en de nachtvlucht, heb ik vannacht geen oog dicht gedaan. Midden in de nacht heb ik gelezen in het overigens superspannende, nieuwe boek van Dan Brown. Vroeg in de ochtend viel ik in slaap en ja, je raad het al, toen ging de wekker. Na een paar koppen koffie en een ontbijt werden Mandy en ik om half 8 ’s ochtends door een trolley opgehaald die ons naar down town Boston zou brengen. We verblijven vier nachten in Randolph, een klein plaatsje net buiten Boston. We maakten meteen kennis met de verkeerssituatie van Boston; overal file. Eenmaal in Boston, haalden we een 2 day hop on hop off pass. Lekker makkelijk en vaak krijg je een heleboel informatie over de stad. We reden eerst een stuk mee met de Trolley. Boston is een prachtige stad met veel historie. Overal staan (voor Amerikaans begrip) oude gebouwen en standbeelden. Wel was het even wennen want het was echt koud! Na een jaar bivakkeren in een zonovergoten staat, was 7 graden wel echt koud (paps en mams, bedankt voor de tip om warme kleren aan te trekken, dat heeft me de dag door geholpen!!!! ;-)) We reden een rondje met de Trolley en stapten als eerst uit bij de haven. Daar hebben we een boottocht door de haven gedaan. In de verte zagen we het vliegveld met………. Jawel, Airforce 1, president Obama is in Boston vandaag en is met zijn bescheiden vliegtuigje even naar de stad gevlogen. Na een uur kwamen we verkleumd aan op het vaste land. Het was hoog tijd voor een kop thee bij de Starbucks. We reden een stukje met de trolley en zochten de Starbucks met de grote theepot aan de gevel. (een levensgrote theepot met echt kokend water hangt boven de ingang) Nadat we waren opgewarmd, bezochten we the State Capitol. Helaas was er een brandoefening aan de gang en mochten we er niet in. We liepen maar door en hebben wat gedwaald door de prachtige straten van Boston. We liepen langs huizen zo groot en zo mooi….. Om vier uur werden we met de trolley weer naar ons hotel gebracht. Ook op de terugweg moesten we de files trotseren. Het duurde dan ook wel even voordat we weer bij ons hotel waren. In het hotel ben ik onder de douche gesprongen om op te warmen en vervolgens gingen we naar de bioscoop om de film ‘Couples Retreat’ te zien. Eenmaal thuis, probeerde ik te slapen, weer heb ik bijna geen oog dicht gedaan. Pfffff, ik haat tijdszones.

Zaterdag 24 oktober
Vandaag stond de Trolley om half acht weer vrolijk bellend op ons te wachten. Half slaperig stapten we in en reden we weer richting the big city. Gelukkig ging het vandaag wat sneller. Omdat het weekend is, is er geen file, zeker niet op dit uur van de dag. We gingen met de trolley naar down town Boston. Vanuit Boston pakten we de metro naar Harvard University in Cambridge. Toen we uit de metro stapten regende het pijpenstelen. Niet echt een plezierige dag om door een stad of over een campus te lopen. Toch besloten we er maar het beste van te maken en een tour over de campus te maken. Al snel werd de regen wat minder en uiteindelijk stopte het. We liepen langs de oude gebouwen waar vele historische figuren hun kennis vandaan hebben gehaald. Nadat we alles hadden gezien, zochten we een restaurantje op om even op te warmen met een hot chocolate. Vervolgens pakten we de metro terug en kwamen we weer bij de trolleyhalte aan. We reden een stukje verder en stapten uit bij de volgende stop. Hier stond een prachtig gebouw, wat uiteindelijk een kerk bleek te zijn. Het interessante van deze kerk was, dat de aanhangers hun geloof baseerden op zowel wetenschap als Jezus Christus. We kregen een rondleiding van een vrouw die Nederlands bleek te zijn. Heel interessant, maar ook kregen we het gevoel dat deze vrouw haar kerk een beetje probeerde te promoten. Na een korte tour, liepen we door naar de bibliotheek die bij dit gebouw hoorde. In de bibliotheek was een zogenaamd ‘mapparium’; een levensgrote globe van glas waar je midden in kon staan. Ineens was goed zichtbaar hoe groot de afstanden zijn tussen verschillende landen. Ineens beseften we dat Hawaii letterlijk aan de andere kant van de wereld ligt….. Zo ver zijn we van huis en haard geweest. Na ons bezoekje aan deze bibliotheek, liepen we door naar de openbare bibliotheek van Boston. Dit is een immens groot gebouw met een schat aan boeken (what else) de wandschilderingen en het marmer in het gebouw deed me een beetje denken aan oude Europese gebouwen. Zeker de moeite waard om even doorheen te lopen. We hadden nog wat tijd over dus liepen we nog even door dit mooie stuk van de stad. Om vier uur werden we weer naar ons hotel gebracht door de trolley. Toen we ‘thuis’ waren (op dit moment is dit even ons thuis) hebben we nog even wat boodschapjes gehaald en hebben we op onze hotelkamer een maaltje genuttigd (we worden steeds creatiever met het bereiden van maaltijden met slechts een magnetron tot onze beschikking)

Zondag 25 oktober
Vanochtend konden we eindelijk een beetje uitslapen; geen trolley die op ons stond te wachten en geen verplichtingen. We rommelden wat aan in de ochtend en ik belde nog even naar mijn zus en zwager die de verjaardag van Elise aan het vieren waren met de familie. Toen ik ‘lang zal ze leven’ zong door de telefoon, hoorde ik alle mensen in de kamer op de achtergrond meezingen!!!!!
Om half twaalf reden we met de auto naar Salem. (zonder GPS, wie nog steeds durft te beweren dat vrouwen geen kaart kunnen lezen, moet zich toch inschikken) Dit is een plaatsje net buiten Boston dat bekend is als ‘witch city’. Hier werden vroeger de heksen berecht en bestraft. Hedendaags is dit een toeristische trekpleister met talloze musea en tours door de stad. Omdat Halloween voor de deur staat, was Salem omgetoverd in een ‘witch town’. Overal liepen mensen verkleed als heksen en Frankenstein en er stonden onnoemelijk veel kraampjes met rommeltjes, souvenirs en…. Eten. Wat is een markt nou zonder eten in Amerika? We liepen wat rond en bezochten een begraafplaats. De toeristen liepen met hun coca cola en hotdogs over het kerkhof te banjeren, niet echt gepast. Toch moest ik er wel een beetje om grinniken. Wat een gekkigheid hier in Salem. Halloween doet vrimde dingen met Amerikanen. We liepen door en kwamen bij een winkeltje waar je foto’s kon laten maken in heksenkostuum. We besloten om ons maar bij deze gekke menigte aan te sluiten en ons in een heksenkostuum te hijsen. We kregen een volledige fotoshoot en mochten daarna kiezen welke foto we af wilden laten drukken. Het resultaat was hysterisch! We liepen door naar het heksenmuseum. Hier kregen we een rondleiding over de heksenvervolging. Ook in de Verenigde Staten hebben gruwelijke dingen plaatsgevonden. Om half zes zochten we een restaurantje waar we even een hapje konden eten. We vonden een gezellig Italiaans restaurant waar we lekker hebben gegeten. Een fatsoenlijke maaltijd na al die vreemde maaltijden op de hotelkamers was een verademing! Om half zeven reden we terug. Anderhalf uur later kwamen we terug in Randolph. Daar bleek dat we de heksenfoto’s in het restaurant hadden laten liggen. We belden naar het restaurant en gelukkig waren ze bereid om de foto’s op te sturen naar ons hotel in Washington. Gelukkig!

Maandag 26 oktober
Vanochtend reden we om half acht weg uit Randolph. De auto was weer volgeladen met koffers. We rijden vandaag naar ons hotel in de buurt van Washington DC. Na anderhalf uur rijden kwamen we aan in New Haven. Deze plaats is bekend omdat de prestigieuze universiteit Yale hier is gevestigd. We parkeerden de auto en liepen over de campus van Yale. Dit was nog mooier en groter dan Harvard University. Leuk om even sfeer te proeven. Hier hebben o.a.President Bush Jr., Bush sr., en President Clinton hun studie voltooid. Na een uurtje reden we weer verder. We hadden nog een lange rit voor de boeg. Vandaag zijn we door zeven staten gereden; Massachussets, Rhode Island, Connecticut, Delawere, New Jersey, New York en Maryland! Vandaag staat mijn teller van bezochte staten op 18! Wat een record. Laatst spraken Mandy en ik een Amerikaan die slechts zeven staten had bezocht. We reden door bekende steden en plaatsen als; NYC, Baltimore en Providence. Een leuke, interessante rit. Mandy reed en ik was de GPS in persoon. We reden in een keer goed. Onderweg las ik wat interessante weetjes over de staten en steden voor uit mijn reisgids. Als doorgewinterde toeristen vonden we in een keer de weg naar Laurel. Hier verblijven we de komende drie nachten. Om 6 uur kwamen we aan en zochten we een supermarkt op voor ons avondmaaltje.

Met nog tien dagen op de teller tot we in Nederland aankomen zijn we aangekomen in Washington DC. Morgen en overmorgen gaan we een citytour doen en hopen we weer veel mooie dingen tegen te komen. We hopen dat we even een bakkie pleur mogen doen bij president Obama thuis….. Tot snel!

Liefs Janneke

• 27 Oktober 2009 - 01:26

Mandy Greven:

Zo, dat hebben we ook weer gedaan! We houden ons blog goed bij. I'm excited about Washington!! Weer een nieuwe ervaring :) xx

• 27 Oktober 2009 - 02:44

Annemijn:

Al bijna weer thuis.. wat gaat dat snel zeg!!
    Nu nog in een sneltreinvaart door de verenigde staten. Veel plezier nog de laatste daagjes!!!
    x

• 27 Oktober 2009 - 06:25

Kees:

Hé Janneke,

Vanmorgen op het Brinkie binnen en warempel op dinsdag al een webmaster.De Brinkmannen keep in touch. We gaan dit missen, wat ik je brom. Of ga je gewoon verder met je levensverhaal op het net te plaatsen. Nog effen !

• 27 Oktober 2009 - 08:13

Marlis:

Zo Jans,

Dat zijn andere temperaturen he;).Maar wat een gave stad joh! Nog 10 daagjes wow..Nog even niet aan denken hoor, lekker genieten!

Dikke kus

• 27 Oktober 2009 - 12:00

Richard L:

Groeten van ons aan Obama.

Mooie plaatjes genietse!

• 27 Oktober 2009 - 12:53

Joke Gerritsen:

Hoi Janneke, ik heb lang niet altijd gereageerd, maar wel altijd alles gelezen. Het zijn geweldige verhalen. Zonder deze verhalen ga ik in een zwart gat vallen! Geweldig, wat kun jij schrijven.

• 27 Oktober 2009 - 13:06

Stefje:

Wat een lekker verhaal weer om te lezen!!

En wat fijn dat je er bijna bent hier!! heerlijk..Ik zit met smart op je te wachten!!

Geniet van je laatste paar daagjes!
    Tot snel lieve jans

x

• 27 Oktober 2009 - 20:49

Veronique:

Hoi Janneke, allereerst natuurlijk bedankt voor je kaartje! Super leuk! Ben trouwens benieuwd of je nog een "Obamafotoshoot" kunt regelen??? En zou de koffie daar wel te drinken zijn? Het is natuurlijk geen Starbucks! Geniet nog maar lekker even van al het moois wat je gaat zien! The countdown is begonnen... Groetjes van de Hooglandse van hamersveldjes!

• 28 Oktober 2009 - 07:20

Frank:

Mogguh,
    Nou postsakkes zeg, dat zijn mooie kiekjes. Wat een gave gebouwen, die van Yale en Harvard. Schitterd. Nou have fun nog even en doe asteblief voorzichtig! Greetz, Frank from Holland

• 28 Oktober 2009 - 15:02

Lotte:

Valt even tegen he aan de oostkust! Ik was ook snel klaar met het weer ;)

Nog een fijne reis verder!

Liefs xx

• 28 Oktober 2009 - 23:40

Martha:

Hai Jannie!
    Wat fijn om zo snel alweer van een nieuw verhaal te mogen genieten. Luxe hoor ;)! Helaas houden alle spannende verhalen binnenkort op.. Maaaaaaar, dan doen we het weer live en zijn we van alles op de hoogte!

Totzuppppasnel!

(L)

• 29 Oktober 2009 - 10:57

Wim EnRia:

We sluiten ons aan bij alle reacties nml. dat we je verhalen echt gaan missen, maar om het allemaal live te horen is natuurlijk ook erg leuk, we zullen de witte wijn vast koud leggen voor als je even gezellig komt bijkletsen!!! Gelukkig ben je al iets aan de temperatuur gewend. Geniet nog even van alles, goede reis terug en tot snel hoor! lieve groetjes.